T-Splines V3 for Rhino pintamallinnustyökalu, uusiversio
Tämä viimeisin merkittävä julkaisu pohjautuu T-splinesin kasvuun ja menestykseen useilla eri teollisuudenaloilla kuten kulutustuotteet, korujen suunnittelu, ajoneuvosuunnittelu ja arkkitehtuuri, ja tuottaa uusia mallintamismahdollisuuksia, sekä laajamittaisia parannuksia nopeuteen ja joustavuuteen johtaville tällä hetkellä saatavilla oleville orgaanisille suunnittelutuotteille.
Asiakaspalautteet
Asiakkaat, jotka ovat valinneet T-Splinesin suunnittelutyönsä pohjaksi ja ovat olleet mukana tämän viimeisen version beta-testauksessa, ovat innostuneita uusista ominaisuuksista.
“T-Splinesilla saavutan tarkkuuden sitä tarvittaessa, sekä pehmeät ja kauniit pinnat kaikkialla muualla. Se on lyhyesti sanottuna erinomainen." - Schuyler Greenawalt, lentokoneiden suunnittelija.
“ Merkittävin hyppäys eteenpäin CAD-työkalujeni osalta viimeisten 15 vuoden ajalla on aika jolloin aloin käyttää T-Splinesia.” - Kevin Pasko, teollinen muotoilija.
“T-Splines saa minut Zen-tilaan ja auttaa minua ihastuttamaan asiakkaitani.” - Brent Rudaitis, luonnollisten arkkitehtuuristen muotojen suunnittelija Grain-yhtiössä.
“Rhino, yhdistettynä T-Splinesiin, on hyvin lähellä työtäni vaha-, kipsi- ja kultasepän työkaluilla, joita tein ennen kuin käytin tietokoneohjelmistoja. T-Splinesin osalta ei ole mitään rajoitteita plastisen muodonmuutoksen osalta ja mallini tulevat luonnollisiksi.” – Saskia Dattner, korusuunnittelija ja kultaseppä.
10 uutta T-Splines 3 ominaisuutta
- Luo ”putkimaisia” muotoja kaarien verkostosta: Helppo komento, jolla voi luoda laajan valikoiman muotoja, joita voidaan kuvailla yhdisteltyinä tai toisiaan leikkaavina putkina, aina polkupyörien rungoista monimutkaisiin koruihin. Luonnostele vain kaaret, anna komento luoda putket, ja saat kiinteän kohteen, jota voit työntää ja vetää muokataksesi sitä lisää. Päivitä muotoa lisäämällä tai määrittelemällä kaaria, lisää muuttuvien säteiden pisteitä, kiinnitä tai irrota yhteyksiä, ja yhdistä räätälöityjä yhdistelmiä kaarteiden liittymiin. Tulet pitämään tästä ominaisuudesta ja se tulee oleellisesti parantamaan T-Splines suunnittelun kokemustasi.
- Yhdistä T-Splines -pinnat tai -reunat muihin NURBS-geometrioihin mallissa: Ominaisuus tulee yhdistämään T-Spline -pinnat NURBS-pintoihin tai -kaariin jatkuvilla kaarilla missä tahansa määritellyssä poikkeamassa. Voit myös yhdistää sisempiä T-Splines -reunoja NURBS-kaariin. Yhdistäminen hyödyntää T-Splinesin patentoitua teknologiaa lisätäkseen riittävästi yksityiskohtia pintaasi tuottaakseen yhdistelmän tarvittavan poikkeaman puitteissa.
- Yhteensopiva Rhino 5 64-bittiseen versioon.
- Parannettu Muokkaus-tila nopeampaan ja helpompaan käsittelyyn: Voidakseen tuottaa optimoidumpaa työntö/veto-vuorovaikutusta, parannettu T-Splines muokkaustila tarjoaa useita uusia vaihtoehtoja, kuten mahdollisuuden käyttää käsittelylaitteita, reunojen ja pintojen tartuntakahvoja, pehmeää käsittelyä, pikanäppäimiä, reaaliaikaisia volyymilaskelmia jne.
- Parannettu nopeus ja suurempi kapasiteetti suurempien mallien käsittelyyn: Viimeisten vuosien aikana koko T-Splines määritelmä on kirjoitettu uudelleen nopeuden parantamiseen ja suurempien mallien helpompaan käsittelyyn.
- Automaattinen symmetrian havainnointi ja uudet ominaisuudet: Symmetriset kohteet voidaan nyt asettaa mille tahansa cPlanelle, minne tahansa näkymässä. Symmetria voidaan havaita olemassa olevissa kohteissa tai poistaa osasta kohdetta muun kohteen jatkaessa symmetriaa.
- Aloita mallintaminen mistä vain: Perustekijät (laatikot, tasopinnat, kartiot, ympyrärenkaat (Torus), pallot, sylinterit tai pyöröneliömuodot) voidaan nyt luoda minne tahansa näkymässä.
- Perustason käänteistekniikka: Mukauta T-splines perustekijän hallintapisteet moniulotteiselle pinnalle tai yhteen sovita tietylle poikkeaman tasolle.
- Vienti SolidWorksiin: T-Splines 3 Rhino ja tsElements Solidworks yhdistelmä tuottaa saumattoman työvirtauksen, joka mahdollistaa teollisen muotoilun ja konseptien viennin Rhinosta SolidWorksiin, ylläpitäen prosessin täyden työntö/veto-muokkauksen .
- Optimoitu alajaetun pinnan NURBS-konvertointi: Tätä painiketta painamalla tehtävä konvertointi on tehty vankemmaksi tuottamaan poikkeamien mahdollisuuksia joillekin kolmioille lähdemallissa ja tarjoamaan mahdollisuuksia kytkösten korjaamiseen ja NURBS-alueen sommitteluun.
“T-Splines 3 for Rhino tekee mallintamisesta nopeampaa, mukavampaa, luonnollisempaa ja se on yhdistetty kiinteämmin työvirtaukseesi aina yhteen sovitettujen tiedostojen importoinnista alkuperäisiin mallinnustekniikoihin, saumattomaan siirtoon SolidWorksiin, hyödyntämällä uutta alkuperäistä lisäosaa, tsElementsiä.”
T-Splines asettaa pintamallinnuksen menetelmät uusiksi
Kyky luoda laajoja, yhtenäisiä pintoja antaa suuremman vapauden monimutkaisten orgaanisten muotojen suunnittelussa.
Ei-yhtenäisten rationaalisten perus splineissa tai NURBSissa on keskeinen ongelma: vaikka NURBS toimittaa perusmatematiikan lähestulkoon kaikkeen tuotannon pintojen mallintamiseen, on NURBSin käytöllä ohjelmistona pinnan mallintamisessa joitain luontaisia rajoituksia. Nämä rajoitukset tulevat erityisen näkyviksi, kun luodaan monimutkaisia pintasekoitteita.
Suunnittelijan näkökulmasta jakautuvat NURBSin rajoitukset kolmeen:
1. Työ itsessään saattaa tuntua siltä kuin kompastelisit pimeässä. Yleensä kahden pinnan yhdistäminen blend-pinnalla, pitää näitä pintoja ensin leikata, ja sitten luoda ohjaavia käyriä blend-pinnan määritykseen. Tämän jälkeen luodaan blend-pinta, käyttäen olemassa olevaa geometriaa syötteenä. Vasta kun suunnittelija on työssään varsin pitkällä, tulee blend-pinnan laatu ja muoto näkyviin. Mikäli syntyvä pinta ei ole hyväksyttävissä, tulee prosessi toistaa kunnes saavutetaan hyväksyttävä tulos. Periaatteessa suunnittelijaa pyydetään määrittelemään pinta sokkona, mikä itsessään tuottaa paljon turhaa työtä, kun pintaa pitäisi lähinnä parannella.
2. Jotta blend-pintojen reunat kohtaisivat miellyttävällä tavalla, ovat pinnat itsessään usein tiheästi tasokäyrillä kuormitettuja. Vaikka blend-pinnan tasoitukseen käytettävä käyrä voi itsessään olla hyvin yksinkertainen, on sen reuna pinnalle projisoituna usein "raskas", mikä tarkoittaa, että se tarvitsee useita pisteitä tullakseen kunnolla määritellyksi. Kyseisellä reunalla luotu blend-pinta, on myös raskas. Tällaiset blend-pinnat vaativat melkein aina pieniä korjauksia, jotta ne saataisiin heijastamaan suunnittelijan ajatuksia kunnolla. Koska ne ovat niin täynnä tasokäyriä, on pisteiden muokkaus työlästä - ellei mahdotonta.
3. Koska useimmat NURBS-pinnat ovat kokoelma alipintoja, voivat muutokset yhdessä vaatia muutoksia toisessa, ja jopa kaikissa muissa pinnoissa. Tämä saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa pinnan suunnittelija ei halua tehdä muutoksia mallin pääosiin, yksinkertaisesti siitä syystä, että se saattaa aiheuttaa muutosten ketjureaktion koko mallissa. Tämä vaatii toisinaan pinnan kokonaisuuden täydellistä uudelleen asettelua ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia.
|
Kun suunnittelijoille syntyy näitä ongelmia, he usein ajattelevat, että syynä on käytettävä ohjelmistopohja - tai etteivät he osaa käyttää sitä täysimittaisesti. Vaikka tämä saattaa olla totta, on usein kyseessä NURBSin omat luontaiset rajoitukset. Koska NURBS tuottaa pohjan tuotannon pinnan muotoilulle, on suunnittelijoiden täytynyt yksinkertaisesti hyväksyä nämä rajoitteet, koska ei ole ollut mitään tapaa ratkaista näitä suunnittelun ongelmia - ennen kuin nyt.
Vuonna 2003 tri Thomas Sederberg Brigham Youngin yliopistosta keksi T-Splinesin juuri näiden ongelmien ratkaisuksi. Hänen poikansa, Matt ja eräät hänen opiskelijoistaan muodostivat yrityksen, T-Splines, Inc., kaupallistaakseen teknologian. Vuonna 2007 he toivat T-Splinesin kapasiteetin Rhinon käyttöympäristöön - ja hiljattain he lisäsivät mahdollisuuden tuoda ja manipuloida T-Splines -pintoja SolidWorksiin tuotteella nimeltään ”tsElements for Solidworks”.
Kiteytettynä T-Splines antaa suunnittelijoille mahdollisuuden lisätä pintojen hallintaa alueilla, joissa sitä tarvitaan, mutta myös lopettaa hallinnoinnin, jotta loppuosasta pintaa ei tulisi tasokäyrien osalta tarpeettoman raskas - ja näiltä osin vaikeasti muokattava. Tämä näennäisesti yksinkertainen NURBSin kehitys ratkaisee yllä mainitut ongelmat suoraan ja antaa pintojen suunnittelijoille täysin uuden ja intuitiivisemman työmahdollisuuden.
Erityisen vallankumouksellinen aspekti suunnittelijalle T-Splinesissa on se, että se mahdollistaa laajojen, monimutkaisten pintojen luomisen yksittäisinä yhtenäisinä elementteinä. Tämä tarkoittaa, että muutokset mallin yhdessä osassa integroituvat saumattomasti ympäröivään geometriaan. Suunnittelija on vapaa muuttamaan mitä tahansa osaa mallista milloin vain, tietäen että pinta tulee pysymään pehmeänä ja jatkuvana.
Koska alueiden yksityiskohdat voidaan viedä päätökseen, ovat NURBSin mallinnuspaketeissa vaikeita olleet monimutkaiset sekoitteet nyt vain kourallinen pisteitä, joita voidaan työntää ja vetää suunnittelijan haluamaan muotoon.
Parasta on, että T-Splines pinnat ovat 100 % eteen ja taaksepäin yhteensopivia NURBS-pintojen kanssa, jolloin T-Splinen pinta on työstettävissä.
Syötettävästä geometriasta topologiaan
Perinteiseen NURBS-ympäristöön tottuneelle suunnittelijalle voi siirtyminen T-Splinesiin aluksi tuntua jonkin verran vaivalloiselta. Siinä missä NURBS-ympäristöt ovat tyypillisesti määriteltyjä nostoilla ja pyyhkäisyillä - ja ovat erittäin riippuvaisia näihin funktioihin syötettävästä geometriasta - aloittavat T-Splines -pinnat usein “primitiiveillä” kuten laatikot, pallot ja tasopinnat. Nämä primitiivit sitten työnnetään, vedetään ja muokataan haluttuihin muotoihin.
Perinteiseen NURBS-ympäristöön tottuneelle suunnittelijalle voi siirtyminen T-Splinesiin aluksi tuntua jonkin verran vaivalloiselta. Siinä missä NURBS-ympäristöt ovat tyypillisesti määriteltyjä nostoilla ja pyyhkäisyillä - ja ovat erittäin riippuvaisia näihin funktioihin syötettävästä geometriasta - aloittavat T-Splines -pinnat usein “primitiiveillä” kuten laatikot, pallot ja tasopinnat. Nämä primitiivit sitten työnnetään, vedetään ja muokataan haluttuihin muotoihin.
Kuten NURBS käyttävät T-Splines -pinnat hyväkseen kappalekohtaista suorakulmaista topologiaa, joten suunnittelijan näkökulmasta on hyödyllistä visioida pintoja suorakulmien kokoelmina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti